Finn Øglænd (1957)




PAUSGEDICHTEN




Pausgedicht I: De paus zijn baard


De paus bewaart zijn baard in zijn brievenbus.
Daar laat hij hem net zo lang liggen
tot vlak voor er post komt.
Dan haalt hij hem binnen.
Als hij de post heeft opgehaald,
sjouwt hij zijn baard weer naar buiten
als niemand het merkt.
En als iemand het ziet,
kijkt hij maar wat dom lachend
de andere kant op.




Pausgedicht II: De paus zijn snot


De paus moet ook zijn neus snuiten.
Daar heeft hij een grote, 
hele gore ouwe lap voor
die hij in zijn pauspak bewaart.
Hij snuit z'n neus hard
en best wel snel,
en tettert als een trompet.
De rest veegt hij af met zijn hand.
Ik heb de paus zijn snotlap 's een keer gezien.
Hij zag dat ik hem zag
en grijnsde zo’n beetje naar me.
Voor mij de eerste kennismaking met
't woord snotlap in 't Latijn.


Uit Ramle- og skramlevers (1995)



Finn Øglænd

1 opmerking:

  1. Leuke, verrassende gedichten. Deze kreeg ik vorige week van E-diktet in mijn mailbox, voor het eerst. Dat was een goeie tip van je.

    BeantwoordenVerwijderen